Monday, February 1, 2010

Konvoi Ke Mersing 2009(perjalanan yang memenatkan)


(bergambar di kem tentera Mersing)





(sempat jamah kerepek udang galah)



(berhenti tepi jalan sebab hujan lebat sangat)



Assalamualaikum semua..
Kali ni saya nak berkongsi sedikit cerita dengan sahabat2 semua mengenai satu perjalanan yang paling memenatkan bagi saya & kawan2 saya.Kitorang mase tu konvoi 2 buah motor je ke mersing sebab nak pergi pameran kat kem tentera Mersing..
Perjalanan dari Taman Daya(tempat tinggal kami) ke Mersing lebih kurang dalam 2 jam perjalanan..Jauh kan??
Ok..Ade la sedikit cerita pahit manis sepanjang perjalanan kitorang..
Em..Mulanya perjalanan kitorang dari Taman Daya ke Kota Tinggi semuanya ok & takde masalah pun..Cuaca pun baik je..Memang dalam otak dah ingat nak sampai Mersing awal ah..
Tapi bile kitorang gerak dari Kota Tinggi nak ke Mersing je..Fuh,hujan bukan main lebat lagi..Nasib baik kitorang semua dah ready pakai baju hujan..Kalau tak,confirm basah lencun kitorang mase tu..huhu...
Perjalanan yang sepatutnya 2 jam dah bole sampai Mersing,jadi 3 jam..Dengan keadaan jalan yang basah membuatkan kitorang takut nak pecut laju..haha..nak jadi mat rempit lak..
Lepas tu,keadaan hujan yang turun tak henti2 telah memaksa kitorang untuk berhenti jap kat pondok kayu tepi jalan..Kitorang terpaksa berteduh kat pondok tu dekat setengah jam(gambar yang kedu)..Kitorang sempat lagi alas perut kitorang dengan kerepek udang galah..hehe...
Nak tak nak,walaupun hujan kitorang tetap teruskan perjalanan kitorang gak..
Akhirnya,setelah hampir 3 jam perjalanan..Kitorang sampai gak kat kem tentera Mersing..
Kem tentera Mersing mase tu ade buat pameran2,jualan,main paintball & banyak lagi ah..
Ok..Ade lagi ceritanya mase perjalanan balik lak..
Haha..Mase perjalanan balik lak,hujan pun dah tak berapa lebat dah..Hati mase tu memang nak balik rumah cepat je la..
Mulanya kitorang rancang nak terus balik lalu jalan yang sama dengan jalan kitorang lalu tadi..
Tapi,tiba-tiba salah sorang dari kitorang iaitu Arif(gambar di atas yang tengah kat kem tentera) teringin nak lalu jalan laen lak..Saya sendiri pun tak pernah lagi lalu jalan tu..Jalan tu dari Mersing menghala ke Batu Pahat..
Ish3..memang kitorang suspen gak mase tu..Yela,tak pernah lalu pun jalan tu..Dah le kiri-kanan kitorang hutan jer..Monyet pun banyak..haha...Kenderaan pun tak banyak yang lalu jalan tu..
Nasib baik tak de ape2 jadi sepanjang perjalanan kitorang kat situ..
Ok..Dipendekkan cerita,kitorang dah sampai Batu Pahat & terus lalu Highway PLUS..GILE KAN??
Lebih kurang sejam gak nak sampai JB..
Ok,ni cerita pahit kitorang lak..
Sampai jer kat Taman Daya,ade peristiwa yang pahit tapi lawak gak ah bagi kitorang..
Ceritanya macam ni,saya tengah kat simpang tiga kat Taman Daya..Kenderaan banyak lalu mase tu..So,tak bole la nak laju..Dengan slownya,saya bawak motor mase tu..
Tiba-tiba,ade orang langgar motor saya dari belakang..Saya terkejut gak ah sebab saya x laju pun mase tu & tak brek motor pun mase tu..Rupa-rupanya,kawan saya yang konvoi sekali dengan saya yang langgar motor..
Ya Allah,Malunya rase mase tu..Accident kat taman sendiri lak tu..Nasib baik takde ape2..
Cuma no plat motor saya jer yang patah..Kawan saya jatuh..haha..lawaknya..dia langgar saya tapi dia yang jatuh..
Kalau semua nak tahu..Setiap kali kitorang nak konvoi ke mana-mana jer,mesti ade peristiwa pahit..
OK..Antaranya:
  1. Konvoi ke Ayer Hitam..Kawan saya yang berbangsa cina jatuh mase kat selekoh.Jalan lak tak berapa elok.Yela,jalan tanah merah kan.Dia cuma luka sikit jer.Kitorang nak lawat member kat Kem PLKN mase tu..
  2. Konvoi ke Mersing yang first..Yang saya cerita tadi tu konvoi yang second trip..Ok..Peristiwa pahitnya lak adalah kawan saya langgar saya dari belakang..Mase tu memang silap saya la..Saya brek mengejut..Kawan saya & adik saya jatuh..Nasib baik takde ape2..
Entah la..Setiap kali kitorang jalan konvoi jer..Mesti ade peristiwa..hehe..Harap2 la lepas ni kalau konvoi tak de ape2 lagi yang akan berlaku..
Tu je la yang saya nak kongsikan dengan anda semua..
Terima kasih sebab sudi baca cerita saya ni...
Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment